Sport

Ausztria Sport
Ausztria Sport

Sport

Eddig két téli olimpiát az 1964-es és az 1976-os játékokat rendezték az osztrák Innsbruckban (nyári olimpiát még nem rendeztek ebben az országban). Ausztria eddig 73 aranyérmet szerzett az olimpiai játékok során. A téli sportágakban erősebbek az osztrák sportolók. A legeredményesebb sportág az Alpesi sí.


Az Osztrák labdarúgó-válogatott eddigi legeredményesebb szereplése az 1954-es világbajnokság ahol bronzérmes lett.

Forma 1

A zeltwegi A1-Ring, másnéven Österreichring adott otthont 1997 és 2003 között a Forma 1-es Oszták Nagydíjnak. A 2002-es oszták futam botrányba fulladt amikor is a brazil Rubens Barrichello az utolsó körben a Ferrari csapatutasításra elengedte csapattársát, a német Michael Schumachert, ezzel átadva neki a győzelmet. Gerhard Berger F1-es pilóta volt a McLaren-nél a legendás Ayrton Senna csapattársa és egyben legjobb barátja is, a Ferrarinál is vezetett, később a BMW versenyigazgatója volt, majd 2006-tól a Red Bull csapat testvéristállójának a Scuderia Torro Rosso-nak a csapatvezetője és tulajdonosa lett. 1994-ben az imolai verseny időmérő edzésén versenybalesetben vesztette életét az osztrák Roland Ratzenberger, 1 nappal később a betonfalnak ütközve Ayrton Senna is szörnyethalt, ezért nevezik a F1 fekete hétvégéjének az 1994 májusi Sean Marinó-i GP-t. Ratzenberger tragédiája után Gerhard Berger, Ayrton Senna és Michael Schumacher létrehozták a DPDA-t (Pilóták Érdekvédelmi Szervezete).

Az osztrák tulajdonban lévő Red Bull Racing csapat lett a 2010-es Forma 1-es Világbajnokság konstruktőri/csapat világbajnoka. Dietrich Mateschitz multimilliomos, a Red Bull energiaital gyártó cég feje 2005-ben megvásárolta a Jaguar alakulatát, és ezzel a F1-ben Red Bull Racing néven új csapatot alapított, az energiaitalgyár vörös bikás logója a versenyautókon is megjelenik. A team jelenlegi pilótái az ausztrál Mark Webber és a német Sebastian Vettel, aki a Red Bull-lal 2010 világbajnoka lett és a sportág legfiatalabb bajnoka is egyben. A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner, tanácsadója Helmut Marco, szintén F1-es pilóta volt, pályafutásának az vetett véget, h versenyzés közben felcsapódott 1 kő, mely fél szemére megvakította. Az osztrákoknak 2 világbajnokuk is van a F1-ben; Jochen Rindt 1970 poszthumusz bajnoka és a háromszoros bajnok Niki Lauda (1975, 1977, 1984). Jochen Rindt még a cím megnyerése előtt életét vesztette egy versenybalesetben, özvegye vette át a VB-i kupát. Niki Lauda a Nürburgringen súlyos égési sérüléseket szenvedett, de felépült és folytatta a versenyzést.

 

FORRÁS: WIKIPEDIA

H Í R E K

Mi a legnépszerűbb sport Ausztriában?

Szerző: MTI

Ausztria: A legnépszerűbb sport a kerékpározás, 11 százalék űzi. A második leggyakoribb a futás: az osztrákok mintegy tíz százaléka legalább hetente egyszer szán rá időt. Az úszás az egyetlen sporttevékenység, amelynek egyre többen hódolnak.

Az osztrákok egyharmada rendszeresen sportol, egyharmada viszont egyáltalán nem folytat semmilyen testedzést - írta honlapján a Kurier című napilap.

Magyarország nyugati szomszédságában a lakosság kétharmada végez valamilyen testmozgást, míg rendszeres sportolásról az össznépesség harmada számolt be a Szabadidős és Turisztikai Kutatások Intézetének (IFT).

A legnépszerűbb sport a kerékpár

A maradék egyharmad egyáltalán nem sportol. Csökkenőben van a szabadtéri sportok népszerűsége, így a nagy hagyománnyal rendelkező síelésé is. A legnépszerűbb sport a kerékpározás, 11 százalék űzi.

 



A második leggyakoribb a futás: az osztrákok mintegy tíz százaléka legalább hetente egyszer szán rá időt. Az úszás az egyetlen sporttevékenység, amelynek egyre többen hódolnak, a télisportoknak ezzel szemben egyre kevesebben.

Az osztrákok öt százaléka számít rendszeres síelőnek, 57 százalékuk viszont sosem csatol sílécet a talpára. Ugyancsak öt százalékukat mozgatja meg a botos gyaloglás (nordic walking), valamint a fitnesztermek.

(MTI)

Bécsi levél

A kerékpárosok paradicsoma

Inkább két keréken és szabad levegőn, mint dugóban

Bécs megértőbb a kerékpárosokkal, mint például Budapest. Persze nem is tehet egyebet: ma már egymillió azoknak a száma, akik időről időre nyeregbe pattannak. A Város is tesz értük egyet s mást, például az elmúlt húsz évben ötszörösére növelte a kerékpárutak számát. A teljes hossz. 1135 kilométer, amely a város szívében, a Ringen még a nyáron további két kilométerrel, az új lakónegyedekben pedig összesen 25 kilométerrel bővül.
Azt persze senki sem állítja, hogy az autós boldog, amikor egyirányú utcán hirtelen a semmiből szembe találkozik egy biciklistával, és az sem öröm, ha leparkolva gyanútlanul kinyitja a kocsi ajtaját, és telibe talál egy mellette szabályosan elhúzó kerékpárost (akit a visszapillantó tükör holtterében aligha vehetett észre). És az sem a gyalogos álma, ha a járdán keskenyebb a neki jutó csík, mint a kerékpárosoké, akiknek felbukkanása gyakran megrémíti az ijedősebbeket.


Mégis, egyre többen látják be, mennyi előnye van ennek a járműnek. A közlekedési dugók elkerülése kétségkívül az egyik legfontosabb szempont, de eleget mondogatják az orvosok is, mennyivel egészségesebb ez a közlekedési mód. Népszerűsége növekedéséhez a városvezetés is hozzájárul. Most zárult például három és fél hónap után a Városháza Tervezési Műhelyében az a kiállítás, amely a kerékpározás ezernyi vonatkozását mutatta be, köztük a kapcsolódó fejlesztési terveket is. S hogy a vonzerő nagyobb legyen, hetenként egyszer próbautakra, workshopokba invitálták az érdeklődőket. A csütörtök délután volt a szolgáltató nap, ekkor lehetett (ingyen) biztonsági kódot gravíroztatni a járműbe, a témába vágó filmeket nézni, előadásokon okosodni. A bolhapiac is igen népszerű volt – 250 kerékpár cserélt gazdát. Aki számlát tudott bemutatni a vásárlásról, az kerékpárút- térképet kapott ajándékba. Ilyenből mellesleg 250 ezer példányt nyomatott a Város.

Ekkora érdeklődésre a rendezők sem számítottak, még a pódiumbeszélgetésekre is megteltek a széksorok, olyan sokan voltak kíváncsiak a biztonságról, a közlekedési szabályokról, a kerékpár gazdasági szerepéről, a közkölcsönzőkről, a kerékpáros huligánokról tartott előadásokra.

Mindebből csakis az a következtetés vonható le, hogy bizonyos kellemetlenségek ellenére a biciklizés egyre többeket vonz. Kétségtelen például, hogy az autósok különösen a kereszteződésben nem vesznek tudomást a bicikliútról, de a gyalogosok sem hallják meg, ha kerékpáros kér utat. Ilyenkor nincs más hátra, mint fékezni, leállni.
Elisabeth Schwindl


Hogy ez semmi a többórás közlekedési dugókhoz képest? Az utóbbi években Ausztriának is volt része közlekedési sztrájkokban, amelyek előtt az autóklubok nem győztek figyelmeztetni az utak várható zsúfoltságára. Aztán eljött a munkabeszüntetés napja, és a város szinte észre sem vette, hogy kiestek a tömegközlekedési járművek. A bécsiek előkapták a kerékpárokat, és a szokottnál is többen így siettek munkába, a dolgukra. A szakértők kimutatták, hogy ha a kerékpáros közlekedés a teljes forgalom tíz százalékát tenné ki – a mai öt helyett – az évi 810 millió eurós megtakarítást jelenthetne az egészségügynek.

Vegyen inkább kölcsön!

Az alkalmi kerékpározók száma is nő. A Város többszöri nekifutásra most már tényleg megvalósította a kölcsönzést. Városszerte látni a vidám sárga vagy piros kerékpárokat, utóbbiakon a Citybike jelölés, előbbieken egy nagybank hirdetése.(Bécs több millió eurót ruház be ebbe a nonprofit üzletágba, ezt szponzorok nélkül aligha tehetné.)

Ma már hatvan helyen lehet kerékpárt kölcsönözni, s igen nagy könnyebbség, hogy bármelyik állomáson visszaadható. Sokat finomodott a rendszer a 2002-es első bevezetés óta – kényszerűségből. Akkor ugyanis olyan sok volt a lopás, hogy le kellett állni. Az a 2 euró, amivel a bevásárlókocsis rendszerhez hasonlóan el lehetett kötni a járművet, sokakat nem ösztönzött, hogy vissza is vigyék. Letették bárhol az utcán, s ha nem is a kölcsönző, de valaki mindig magához vette a gazdátlan jószágot.

Újabban viszont automata kéri el a bankkártyát, s rögzíti a kölcsönző adatait. Ez a rendszer azt is lehetővé teszi, hogy ne csak a Gürtel által határolt belső kerületekre korlátozzák a használatot. Ha a 60 automata valamelyike nem rögzíti a visszaadást, a kölcsönző bajba kerül. A használatról a www.citybikewien.at/ honlap tájékoztat, de persze a helyszínen is bőséges az információ. Hátrány, hogy a külföldi bankkártyát nem fogadja az automata, így az idegenből érkező látogató az előre kiváltott citybike bérlettel veheti igénybe a járművet. Az első óra mindenkinek ingyenes, utána egy euróról indul a tarifa, a második óra 2, a harmadik három, a negyediktől minden óra 4 euró.
Elisabeth Schwindl

Csakis ez a lopásgátló biztonság szavatolhatja a rendszer működtetését: a Város milliókat költ rá. Mégpedig egyre jobb minőségűek a kölcsönözhető kerékpárok, az idei évtől három sebesség segíti a lejtőn felfelé haladást: ezekből állítottak forgalomba 200 vadonatújat a minap.

Gond a balesetveszély, bár kevesebb a baj, mint az ember feltételezné. Évente 5500-6000 kerékpárbaleset történik, nagy részük Felső-Ausztriában és Stájerországban. Itt van a teljes osztrák kerékpárút hálózat egyharmada. Tény azonban, hogy ha kerékpáros okoz balesetet – üt el gyalogost – igen ritkán hagyja cserben a sérültet. A szakemberek folyamatosan vitatkoznak arról, nem kellene-e kötelezővé tenni a bukósisak viselését.

A kerékpármánia nem elhanyagolható gazdasági tényező is. Ausztria élen jár a kerékpárvásárlások terén, csak Németország, Hollandia és Dánia előzi meg. Évente 400-480 ezer új biciklit adnak el az alpesi köztársaságban. Az ebből származó forgalom 152 millió euró, a kiegészítő felszerelések és a szolgáltatások vásárlása további 101 milliót jelent. Négyezer osztrák a biciklinek köszönheti állását.

A szakemberek ugyanakkor nem örülnek annak a tendenciának, hogy újabban egyre kevésbé a szaküzletekben szerzik be az osztrákok a kerékpárt. A nagykereskedelmi és sportboltbeli eladások növekvő száma legfeljebb az érintett kereskedőknek használ, a biztonságnak semmiképpen - véli a Verkehrsclub Österreich (Osztrák Közlekedési Klub). Igaz, Ausztriában a kerékpárt sport- és szabadidőcikknek tekintik, míg Hollandiában és Dániában közlekedési eszköznek. Talán az ingyen kerékpár lehetősége erősíti az „átsorolást”. A bécsiek már tudják, hogy a 4 kilométernél kisebb távolság a városi forgalomban gyorsabban tehető meg két keréken. Márpedig a bécsi autóutak ötven százaléka öt kilométernél rövidebb.
FORRÁS http://www.szervuszausztria.hu